METOD
- Genom lekfull träning, anpassad efter spelarnas förmåga, stimulera och utveckla funktionell fotbollsteknik och spelförståelse.
- Lära spelarna att ta hänsyn till varandra och att respektera regler.
- Teori genom lärgrupper: laganda, rätt och fel, stress och press, spelarutveckling och anfallsspel.
- Utbildningskrav för tränarna: se ledarsidan.
- Stimulera föräldrarna till ett fortsatt aktivt stöd för verksamheten.
- Huvudledaren ansvarar för gruppindelning, där spelarens trygghet är prioriterat
- Ombildning av grupper sker, på grund av byte av spelform samt tillkomst av nya spelare, avhopp av spelare och ledare, samt att spelarna ska läran känna övriga barn i gruppen.
RIKTLINJER
Träning
- Två gånger i veckan med laget.
- Från 10 år erbjuds spelarna som vill träna mer, ett extra teknikpass/vecka tillsammans med andra
årskullar. - Betoning på funktionell teknik och anfallsspel enligt SAIS utbildningsplan.
- Introduktion i försvarsspel enligt SAIS utbildningsplan.
- Grupper om högst tio spelare/tränare.
- Högst fem utespelare och en målvakt i varje lag under spel.
- Bollstorlek fyra.
- Individanpassning kan förekomma i träningen.
- Instruktionen har som utgångspunkt träningsperiodens tema enligt SAIS utbildningsplan.
- Uppmuntra till träning hemma.
Match
- Sju mot sju - utan serietabell.
- Sju mot sju i lokal serie.
- Jönsbergska Cup.
- Distriktscuper och regionala cuper.
- Instruktionen har som utgångspunkt träningsperiodens tema.
- Alla som tränar (ca 1 ggr/vecka) ska få spela matcher, hänsyn skall tas till annat idrottsutövande.
- Ingen ”toppning”/nivåindelning får förekomma.
- Lika speltid.
- Optimalt antal spelare per lag är10 stycken 9 utespelare + 1 mv.
- Ur utbildningssyfte är matchen en viktig del, för att få bästa möjliga fokus vid matchtillfälle så är antal spelare enligt ovan att önska.
- Alla spelar 2 av 3 perioder.
- Låt spelarna turas om att starta matcher.
- Låt spelarna prova olika positioner.
- Låt alla som vill turas om att vara mv.
- Låt spelarna turas om att ta fasta situationer från match till match (hörnor, inkast, frisparkar, straffar).
- Den ”gyllene åldern” för motorisk inlärning och utveckling av tekniska färdigheter!
- Spelarna börjar förstå att spelet fungerar bättre om de samarbetar!
- Bollhållaren försöker att vara rättvänd och medspelarna söker upp öppna ytor för att kunna ta emot passningar efter marken!
- Det kollektiva spelet med få spelare som är nära varandra börjar ta form!
- De flesta målen görs vid frilägen efter djupledsspel och vid 1 mot 1-situationer eller vid distansskott!
- Försvarsspelet karaktäriseras fortfarande av att flera spelare jagar bollhållaren, det sker spontant
och utan större planering eller samarbete! - Sträva efter att skapa en känsla av trygghet hos spelarna så att de vågar missa och vågar försöka
– först då kan de ju lyckas och därmed utvecklas på ett positivt sätt!